Al bijna 3 weken in Spanje - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Martje Bergsma - WaarBenJij.nu Al bijna 3 weken in Spanje - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Martje Bergsma - WaarBenJij.nu

Al bijna 3 weken in Spanje

Door: Martje Bergsma

Blijf op de hoogte en volg Martje

06 Oktober 2014 | Spanje, El Puerto de Santa María

HOLA

De tijd vliegt voorbij, morgen zijn we al 3 weken in El Puerto de Santa Maria. We vermaken ons hier prima.
Ik denk dat iedereen een beetje een verkeerd beeld heeft van ons verblijf hier, veel mensen denken dat we lekker op vakantie zijn. We doen natuurlijk wel veel leuke dingen, maar we zijn ook hard aan het werk! We zijn in totaal nog maar 3 keer naar het strand geweest.
Stage is vermoeiend. We zitten dan maar tot twee uur op stage maar zijn ook echt kapot na afloop. We zijn een keer vanuit stage naar het strand gelopen, dat is wel lekker.

Op het moment is het wat kouder hier in Spanje, geen strand weer dus. Vrij jammer en ik hoop dat het snel weer wat warmer wordt!

Vorige week Vrijdag was het Holland huis hier. Uit stage kwam Sylvia (onze lerares uit Nederland) langs om ons plekje te bewonderen. Samen met haar hebben we Geldou en Afrida opgehaald van de bus. Geldou was jarig dus dat moest gevierd worden. Helaas was ik niet zo fit dus we konden niet heel veel. Met Geldou en Afrida zijn we uit eten geweest.
De zaterdag hebben we niet veel uitgevoerd, ik werd steeds minder fit dus dat was heel vervelend. Deze avond werden we uitgenodigd door Patrick (onze huisbaas^^) om een drankje te komen toen op een terras in de stad. Dit hebben we gedaan, daar zaten we met een aantal vrienden van hem. Daarna besloten we naar het kasteel gegaan, daar was een happening die avond en wij hadden het nog niet gezien! Na 3 kwartier in de rij staan konden we nog niet naar binnen en kregen we te horen dat we nog een uur moesten wachten. Hier hadden we absoluut geen zin in natuurlijk. We zijn naar Patrick zijn huis gegaan en hebben daar de avond doorgebracht. Patrick liet ons de spaanse dans zien (oh shit afknapper) maakte tapas en wij lieten wat Nederlanse muziek horen. Het was een gezellige avond.

Zondag was ik nog veel minder fit en ik begon echt ziek te worden. 'S nachts dikke koorts gehad en maandag was ik dan toch echt ziek. Maandag en Dinsdag ben ik thuis gebleven. Sneu voor Sytske want die mocht alleen naar stage. Maar het was echt even niet anders.

Anne en Wolter zijn vorige week dinsdag aangekomen in Sevilla. Woensdag kwamen ze met de trein richting ons. Dit ging helemaal verkeerd, ze zijn bijna heel Spanje door geweest. Maar gelukkig zijn ze hier veilig aangekomen. We hebben lekker tapas met ze gegeten op een terrasje. Donderdag samen naar het strand geweest en Vrijdag samen uit geweest. We kregen een bericht van Jeff (een amerikaan), hij had ons nummer gekregen van Antonio en wilde ons graag mee nemen op stap. Prima! We werden opgehaald met twee auto's en zijn naar een plekje net buiten de stad gereden. Hier was een of andere Ierse tent genaamd Shemrocks. Daar hebben we buiten gezeten en er schoven steeds meer Amerikaanse mensen aan. Op deze manier ontmoeten we steeds meer nieuwe mensen. Met deze hele groep zijn we later naar een tent gegaan genaamd Molly's. Hier was een of ander Oktoberfest en het was er super druk met vooral Amerikanen. Later zijn we nog naar Ninos gegaan (discotheek hier). Al met al hebben we een gezellige avond gehad.

Zaterdag overdag zijn we samen met Anne en Wolter met de boot naar het mooie Cadiz gegaan. De boot is heel goedkoop. De gebouwen en monumenten zijn prachtig in Cadiz, en er zijn ook hele leuke winkels. Voor herhaling vatbaar dus! 'S avonds werden we weer uitgenodigd door Patrick om een drankje bij hem te komen doen. Er waren weer allemaal andere vrienden van hem dus we leerden weer nieuwe mensen kennen. Ik denk dat ik hier maar blijf wonen want iedereen is vanaf de eerste ontmoeting gelijk je beste vriend. Iedereen is zo aardig, open en lief. Je kunt bij iedereen terecht en je wordt overal bij betrokken. We worden heel vaak uitgenodigd om ergens een drankje te drinken. Met Patrick en zijn vrienden zijn we die avond opstap gegaan en we hebben alweer een gezellige avond gehad. Sytske hebben we eerder thuisgebracht want die was nu niet fit. Sneue bende.

Gisteren zijn we met paard en wagen door El Puerto de Santa Maria gegaan. Voor ons helemaal niet bijzonder want we hadden eigenlijk alles al gezien. Maar het was wel leuk om te doen.

Wat wel vervelend is, is dat echt iedereen hier door en door Spaans is. Op stage zijn ouders die een heel spaans verhaal tegen je beginnen, in de winkels geef je aan dat je geen spaans kunt maar het maakt ze allemaal niks uit. Op stap begint iedereen tegen je in het spaans. Het wordt toch tijd dat we Spaans gaan leren.

Donderdag of Vrijdag gaan we voor het eerst naar school hier. We gaan naar een school die ongeveer de zelfde opleiding heeft. Daar zal ons ook meer Spaans geleerd worden.

De stage begint al te wennen maar het is nog steeds niet helemaal ons ding. We hebben ook veel momenten dat we niks te doen hebben, er wordt ons op dat moment niet verteld wat we moeten doen en aangezien alles anders is als in Nederland kunnen we zelf ook niet bedenken wat we moeten doen. Veel mensen zeggen: ga het dan leuk maken en ga dingen doen met de kinderen. Maar ook dat zijn ze hier niet gewend. Aandacht voor de kinderen zit er niet in. De kinderen gaan ons nog missen als we weg gaan, wij geven ze namelijk wel aandacht. We gaan vaak met heel veel tegenzin de deur uit 'S Ochtends maar dit moet allemaal wennen. Als we een keer ons plekje hebben gevonden wordt het vast leuker. Geef ons werk! Dan zijn we tevreden.

Morgen gaan Anne en Wolter weer weg. Wij hebben morgen een dag vrij dus we stappen in dezelfde trein (zodat het dit keer wel goed gaat). Wij stappen dan uit in Jerez de la Frontera. Daar gaan we naar de Primark! Erg fijn zo'n dagje vrij dus.

Dit was het wel voor nu. We gaan straks met twee Amerikaanse vrienden het terras op. Adios vrienden. Tot de volgende

• 06 Oktober 2014 - 16:29

Gretha:

3 weken in Spanje en nu al naar de Primark. Jij komt met een extra koffer thuis!

• 06 Oktober 2014 - 17:22

Annewies:

Goed verhaal, maar je komt maar mooi terug 8 december!
    Niks niet in spanje blijven.. Neem je sokken voor me mee van de primark haha?

• 06 Oktober 2014 - 18:09

Sjoerd:

Hoi hoi,

Leuk dat je/jullie het naar je zin hebben.
    Kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
    En maar snel Spaans leren, dat maakt t leven daar een stuk makkelijker.

Veel plezier daar en groetjes aan Sytske.

Groetjes Sjoerd